Monday, May 25, 2009

SAMBUTAN HARI GURU PASTI PERINGKAT KEBANGSAAN

16 Mei 2009 mencatat sejarah gemilang bagi warga pendidik pra sekolah PASTI, apabila Majlis Sambutan Hari Guru PASTI Malaysia Peringkat Kebangsaan telah diadakan di Tawau , Sabah . Sambutan ini juga serentak dengan sambutan Jubli Perak PASTI setelah 25 tahun mengharungi segala pahit getir perjuangan memartabatkan sistem pendidikan Islam peringkat Pra Persekolahan di negara ini .

Membawa tema '25 Tahun Memimpin Perubahan' kini PASTI bertapak gagah di tengah-tengah saingan pendidikan negara dengan memiliki 1700 buah sekolah PASTI di seluruh negara, 3300 guru dan 63,350 murid .

Alhamdulillah, kini PASTI setelah melalui tempoh usia yang cukup menguji keutuhannya , bukan sahaja bersaing dengan sistem pendidikan pra persekolahan yang dianjurkan oleh Kerajaan tetapi juga tekanan politik dan kekangan tahap keupayaan mandiri tanpa sebarang bantuan dan sokongan dari kerajaan samaada material atau moral .



Sebanyak 4 anugerah telah disampaikan. Anugerah-anugerah tersebut ialah, Anugerah Tokoh PASTI Negeri, Anugerah Guru Paling Lama Berkhidmat Negeri, Anugerah Tokoh Guru Cemerlang dan Anugerah Tokoh Guru Kebangsaan.

Majlis kali ini telah menobatkan Puan Faridah Bt Dawam dari Perak sebagai Tokoh Guru Kebangsaan. Salam hormat buat seluruh guru PASTI...

No comments: