Thursday, May 22, 2008

SELAMAT HARI GURU

PASTI Kawasan Kubang Pasu mengucapkan selamat menyambut Hari Guru pada tahun 2008 kepada semua warga pendidik di mana jua anda berada. Ucapan ini ditujukan terutamanya kepada guru-guru PASTI amnya dan PASTI Kubang Pasu khususnya di atas segala usaha dan dedikasi kalian dalam mengajar dan mendidik anak bangsa menuju keredhaan Allah.

Para guru sekalian. Profesional guru merupakan satu pekerjaan yang paling mulia. Ini adalah kerana Allah meninggikan darjat seseorang itu dengan tinggi ilmunya dan Rasulullah SAW pernah bersabda. Antara lain maksudnya "jika kamu inginkan dunia, mestilah dengan ilmu. Jika kamu inginkan akhirat, mestilah dengan ilmu. Jika kamu inginkan kedua-duanya, mestilah dengan ilmu." Maka dengan ini, layaklah seorang guru yang tugasnya menyampaikan ilmu ditinggikan kemuliaannya di sisi Allah.

Tugas sebagai guru memang mancabar. Apatah lagi menjadi guru di PASTI, dengan pelbagai cabaran dan rintangan dihadapi, gaji yang sedikit, tiada bantuan dari kerajaan, sudah pastilah mereka yang tiada perkataan "Lillahi taala" di dalam hatinya akan berasa kecewa dan berputus asa. Lihatlah kegigihan dan kecekalan hati guru-guru PASTI kita, walaupin menerima gaji yang serendah RM 150.00 sebulan, demi mengerjakan tugasnya dengan penuh ikhlas, menjadikan ia satu ibadah yang sungguh mulia dan agung yang tiada tandingannya. Inilah puncanya mengapa anak-anak didikan PASTI yang menerapkan kebesaran Allah dan menjadikan diri setiap mereka seorang yang cemerlang di dunia bahkan juga di akhirat kelak menjadi seorang yang sungguh beruntung dan memiliki cinta Rabbul Jalil.

Para guru sekalian, ingatlah! Kalian mendidik seorang anak manusia biasa dan natijahnya, kebesaran Allah ditanam di dalam hati-hati mereka. Kalian mengenalkan mereka dengan RAsul-rasul kekasih Allah, kalian mengenalkan mereka dengan para malaikat dengan pelbagai jawatan, kalian mengenalkan mereka dengan kitab Allah yang teragung, dan kalian mengenalkan mereka dengan ketentuan qadak dan qadar yang mesti diterima walaupun manis ataupun pahit. Kesemua ini adalah asas-asas agama yang suci, Islam, tiada yang lebih tinggi darinya yang tidak dapat mereka pelajari di mana-mana pra sekolah yang yurannya serendah PASTI.

Sekali lagi kami mengucapkan SELAMAT HARI GURU. Jasamu bukan hanya kepada anak-anak PASTI, namun jasamu adalah kepada kebangkitan Islam disebelah timur seperti yang telah dijanjikan oleh Rasulullah yang akan berlaku di akhir zaman. Terima Kasih guru...

No comments: